Przejdź do głównej treści

Dlaczego warto zmienić opony zanim spadnie pierwszy śnieg?

Sezonowa wymiana opon jest bardzo istotna pod kątem zachowania pełnego bezpieczeństwa podczas jazdy. To opony odpowiadają w największym stopniu za przyczepność, dlatego też zawsze powinny być dostosowane do warunków panujących na drogach. Zbliżający się sezon zimowy zwiastuje konieczność dokonania kolejnej zmiany opon. Kiedy najlepiej się za to zabrać? Jakie są zalecenia producentów opon oraz warsztatów wulkanizacyjnych? Tego dowiesz się z poniższego artykułu.

Dlaczego warto wymienić opony na zimowe szybciej?

Kiedy należy wymieniać opony?

Z uwagi na konkretne właściwości materiałów, z których wykonane są opony, opracowane zostały wytyczne odnośnie terminu wymiany opon. Zgodnie z informacjami, które znaleźć można na stronie firmy Wulkanizacja 24h Zamienie, wymiana opon z letnich na zimowe powinna nastąpić w momencie, gdy dzienna średnia temperatur spadnie poniżej siedmiu stopni. Najczęściej ma to miejsce drugiej połowie października lub na początku listopada, jednak ze względu na duże obłożenie warsztatów wulkanizacyjnych w tym okresie, zaleca się dokonanie wymiany wcześniej, by uniknąć oczekiwania w kolejkach lub odległych terminów przy umawianiu się telefonicznym.

Czemu wymiana na opony zimowe jak taka ważna?

Opony produkowane są z różnych mieszanek gumy. W przypadku wersji letniej, wykorzystywana jest guma twarda, odporna na wysokie temperatury, dzięki czemu opony nie zużywają się szybko na rozgrzanym asfalcie. Przy niskich temperaturach jednak guma taka staje się zbyt twarda i może się nawet robić krucha. Sprawia to, że zapewnia dużo mniejszą przyczepność, co znacząco zmniejsza bezpieczeństwo podczas jazdy. Auto poruszające się zimą na letnich oponach dużo łatwiej wpada w poślizgi nawet na suchej drodze. Opony też zużywają się dużo szybciej, co generuje dodatkowe koszty.

Czemu warto wymienić opony na zimowe?

Jak opony letnie zachowują się na śniegu?

Poza samą mieszanką gumy wykorzystywaną do produkcji opon, wersje letnie od zimowych odróżnia również konstrukcja bieżnika. Opony letnie dostosowane są do jazdy po drodze suchej lub mokrej od deszczu. Bieżnik w takiej sytuacji odprowadza nadmiar wody na boki, umożliwiając uzyskanie jak największej powierzchni styku opony z nawierzchnią.

W przypadku opon zimowych bieżnik dostosowany jest do radzenia sobie z trudniejszymi warunkami pogodowymi, ponieważ zimą poza wodą, na drodze znajduje się często śnieg. Inna konstrukcja bieżnika zwiększa zdolność opony do odprowadzania nadmiaru wody z błota pośniegowego, jak i samego śniegu, dzięki czemu zachowana jest maksymalna powierzchnia styku opony z nawierzchnią. Opona letnia w tym przypadku będzie miała problem z uzyskaniem odpowiedniej przyczepności, przez co będzie częściej wpadała w poślizg na warstwie śniegu lub błota pośniegowego zbierających się pomiędzy nawierzchnią a oponą.